3. Як правильно організувати та спланувати свою роботу над іноземною мовою (метакогнітивна практика)
3.1. "Ходіння по муках" або Історія мого вивчення іноземної мови.
тут ви маєте проаналізувати свій досвід вивчення іноземної мови (успішний чи ні), що вам подобалося, що ні, що давало результат, що ні, як ви ставитеся до мови, що ви маєте на меті вивчити, як ви ставитеся до народу-носія цієї мови, які у вас цілі тощо...
Крім того ви визначаєте свої особливості роботи:
- найголовніше для мене, коли я вчу мову................
- найбільше задоволення мені приносить.............
- найлегше для мене.................
- найважче мені дається..................
- коли я хочу щось запам"ятати, то я..................
- коли хочу щось сказати іноземною мовою, то я..............
- коли я не можу згадати слово, то я.................
- коли я не розумію слово, то я...............
- коли я хочу написати щось без помилок, то я.................
- коли мені потрібна допомога, то я...........
- коли я втомлююся від занять, то я.........
Отож, спершу вивчити себе.
3.2. Ціль виправдовує засоби?
Для вивчення мови краще ставити не одну велику ціль (хоча це також добре мати), а багато маленьких: вивчити 20 слів, засвоїти нову граматичну конструкцію, прочитати і зрозуміти текст, тощо. І працювати над завданням стільки, скільки потрібно для досягення поставленої цілі. Важливо завершувати усі намічені справи. Незавершені справи мають негативний психологічний ефект, який часто не усвідомлюється.
3.3. Сова чи жайвір?
3.4. Крадії часу.
Вічна нестача часу - це не об"єктивна причина, а лише наша власна неорганізованість. Можливі методи боротьби з цим:
- потрібно планувати свій день та час
- думати над своїми діями, а не робити будь-що швидко
- навчитися говорити "ні"
- навчитися обмежувати себе - хто хоче встигнути зробити все, не зробить нічого
- чітко дотримуватися відведеного часу
- навчитися розставляти приорітети, відмовитися від неважливих справ
- визначте собі розпорядок і поставте до відома своїх близьких, коли вас не можна турбувати
- вимкніть телефон на час, коли вам потрібно зосередитися
- не покидайте справи незавершеними, доводьте їх до кінця
3.5. "Лікаю, у мене це..."
Якщо ви скаржетеся на свою пам"ять, значить ви її невірно експлуатуєте. Далі розповідь про види пам"яті (можна знайти в інтернеті).
Головне, щоб вивчити і не забути матеріал, потрібно забезпечити його перехід у довготривалу пам"ять, структурувати матеріал.
Легше і швидше запам"ятовуються слова, що заучуються:
- смисловими блоками (словосполученнями чи фразами) - auf den Bus warten; eine grosse Rolle spielen; Ich möchte ihnen vorstellen
- системними групами, наприклад прислівники часу:
задовго до моменту мовлення - früher, damals
за декілька днів до моменту мовл. - neulich, kürzlich
незадовго до моменту мовлення - vorhin, vorher, zuvor, eben, gerade
в момент мовлення - jetzt
відразу після моменту мовлення - gleich, sofort, nachher, danach, dann, darauf
пізніше після моменту мовлення - bald
ще пізніше після моменту мовлення - später
- тематичними групами - дні тижня, місяці, родичі, меблі, одяг
- рифмівками - Iss, was gar ist, trink, was klar ist, und sprich, was wahr ist!